• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : 10 - رمضان - 1445
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
12
در دومین نشست خبری نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران مطرح شد؛

جوادی: نمایشگاه مجازی کتاب تهران صرفا یک فروشگاه نیست/ دهقانکار: ۱۷۳۲ ناشر برای حضور در نمایشگاه ثبت‌نام کردند

  • کد خبر : 241
  • 29 دی 1399 - 20:33
جوادی: نمایشگاه مجازی کتاب تهران صرفا یک فروشگاه نیست/ دهقانکار: ۱۷۳۲ ناشر برای حضور در نمایشگاه ثبت‌نام کردند
معاون امورفرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اشاره به نقش تسهیل‌گر نمایشگاه مجازی در دسترسی مردم به کتاب، تاکید کرد: برنامه‌های فرهنگی بسیاری در کنار خرید از نمایشگاه مجازی کتاب برگزار خواهد شد.

به‌گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، دومین نشست خبری نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران دوشنبه(۲۹ دی‌ماه)، با حضور محسن جوادی، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ ایوب دهقانکار، رئیس نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران و مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران؛ رمضان‌علی سبحانی‌فر، مدیرعامل شرکت ملی پست ایران؛ حجت‌اله صیدی، مدیرعامل بانک صادرات ایران و هومان حسن‌پور، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران برگزار شد.

محسن جوادی معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد

محسن جوادی، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست،‌با اشاره به اینکه نمایشگاه مجازی کتاب تهران، تجربه جدیدی است و صرفا فروشگاه کتاب نیست، بیان کرد: مهم‌ترین ویژگی نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران این است که مخاطبان می‌توانند بدون محدودیت زمانی و مکانی با مراجعه به سامانه از تازه‌های کتاب باخبر شوند و چه‌چیزی باارزش‌تر از اینکه این شرایط به‌راحتی برای علاقه‌مندان به کتاب فراهم شده‌است.

وی افزود: نمایشگاه مجازی کتاب تهران فرصتی را فراهم کرده تا کتاب به‌سراغ مخاطب برود و با اختصاص یارانه‌هایی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختیار مشمولان قرار می‌دهد، کتاب‌های خود را خریداری کنند. البته که برنامه‌های فرهنگی بسیاری نیز در کنار خرید از نمایشگاه مجازی کتاب برگزار خواهد شد.

به‌گفته معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نتوانستیم تمامی اقداماتی را که در نمایشگاه فیزیکی کتاب انجام می‌دادیم در نمایشگاه مجازی برگزار کنیم؛ اما تلاش کردیم که فعالیت‌های فرهنگی را در قالبی دیگر در فضای مجازی برای مخاطبان برگزار کنیم که شاید کاستی‌هایی به‌همراه داشته‌باشد؛ اما از ارزش بسیاری برخوردار است. شجاعانه به این سمت خواهیم رفت که تمامی کاستی‌ها در گام بعدی برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب برطرف شود.

جوادی با اشاره به همکاری بانک عامل در این دوره از نمایشگاه، عنوان کرد: بانک صادرات رویکرد فرهنگی دارد و در دو بخش زیرساخت‌ها و حمایت از اختصاص یارانه دانشجویی فعالیت و همکاری بسیاری داشت که به‌دلیل انجام این وظیفه اجتماعی-اخلاقی جای قدردانی دارد. باید از اهالی صنعت نشر نیز که با همدلی همراه نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران بودند و به این رویداد اعتماد کردند، نیز تشکر کرد که اگر نبودند، نمی‌توانستیم این رویداد را برگزار کنیم.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان گفت: نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، می‌تواند گام مهمی در گسترش عدالت فرهنگی و ارتباطی باشد.

ایوب دهقانکار مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران

نمایشگه مجازی کتاب تهران گام مهمی در تحقق توسعه عدالت فرهنگی است
در بخش دیگری از این نشست، ایوب دهقانکار، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، با ارائه گزارشی از فرایند تصمیم‌گیری و برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران، گفت: قرار بود سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران فروردین‌ماه سال جاری در مصلی تهران را برگزار شود؛ اما با توجه به شیوع ویروس کرونا و اثرات آن در کشور، شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه، ۲۸ تیرماه، رسما اعلام کرد که امسال نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار نخواهد شد. در پی این تصمیم، معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بسته‌های حمایتی برای حمایت از صنعت نشر معرفی کرد که یکی از آن‌ها، برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران بود که در ۲۵ شهریورماه و بعد از مصوبه شورای سیاست‌گذاری با الحاق بخش فروشگاهی در اختیار موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران قرار گرفت.

وی افزود: برای برگزاری نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، چهار ماه فرصت داشتیم تا بتوانیم برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهیم. این چهار ماه در شرایط خاصی برگزار شد که به‌دلیل شیوع ویروس کرونا و اعلام محدودیت‌ها، ادغام موسسات در قالب موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و همچنین انجام فعالیت‌های همیشگی سه موسسه که در یکدیگر ادغام شده‌بود.

مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران عنوان کرد: از چهار ماه گذشته، نه‌تنها فعالیت‌های موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران تعطیل نشد؛ بلکه توانستیم رویدادهایی از‌جمله طرح‌ فصلی تابستانه و پاییزه کتاب، بیست‌وهشتمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، جایزه ادبی جلال آل‌احمد، افتتاحیه جشنواره شعر فجر، نوزدهمین دوره جشنواره کتاب و رسانه و جشنواره نقد کتاب را برگزار کنیم.

رئیس نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران ادامه داد: در این مدت، ۲۱ اطلاعیه، هشت فیلم آموزشی در قالب ویدئو و موشن‌گرافی، ۹۷ خبر ستادخبری، ۵۵ هزار تماس تلفنی از مرکز تماس نمایشگاه مجازی کتاب تهران انجام شد.

دهقانکار بیان کرد: در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، ۱۷۳۲ ناشر داخلی ثبت‌نام کردند که از این میان، ۱۱۵۳ ناشر، عضو سامانه ملی پست شدند و ۱۱۵۲ ناشر فرآیند ویرایش اطلاعات را تکمیل کردند و بالغ بر ۱۰۰ هزار عنوان کتاب آماده عرضه در سایت نمایشگاه مجازی کتاب تهران قرار دارد.

به‌گفته مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، ۱۸۰ ناشر خارجی با ۲۰ هزار عنوان کتاب، ۱۴۲ نهاد فرهنگی و آژانس ادبی در بخش رایت‌سنتر، ۱۴۵ نشست رونمایی کتاب، ۲۰ نشست بین‌المللی و ۲۵ نشست داخلی با حضور ۱۸۰ سخنران داخلی و خارجی برگزار خواهد شد.

وی اشاره کرد: در حوزه اختصاص یارانه و بن کتاب، ۸۱ هزار و ۴۲۸ دانشجو و طلبه، درخواست‌های خود را ارسال کردند که اعتبار آن‌ها بر کارت ملی‌شان ثبت شد.

دهقانکار با اشاره به اینکه برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران، نخستین تجربه نمایشگاهی نه تنها در ایران بلکه در جهان است و تا پیش از این، سابقه نداشت، گفت: پیش از برگزاری نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، از مردم و ناشران بابت قصورات احتمالی در نمایشگاه عذرخواهی می‌کنم. امیدوارم که این چالش‌ها در همین دوره به پایان برسد و دیگر در دوره‌های بعدی شاهد آن نباشیم. باز هم تکرار می‌کنم که نمایشگاه مجازی کتاب تهران، جایگزین سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیست و امیدواریم در سال جاری و یا سال‌های بعد شاهد برگزاری نمایشگاه فیزیکی باشیم.

رئیس نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران در پایان بیان کرد: نمایشگاه مجازی کتاب تهران به‌عنوان تجربه نخست، به‌رغم تمام کاستی‌ها، گام مهمی در توسعه عدالت فرهنگی است. 

هومان حسن‌پور رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران

تحویل کتاب به خریداران؛ اولین تجربه نمایشگاه کتاب
حسن‌پور در ادامه این نشست خبری درباره برگزاری مطلوب نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران گفت: باید مردم را با تقویت اطلاع‌‌رسانی و فعالیت رسانه‌ای مطلع کنیم؛ چراکه بسیاری از مردم هنوز در جریان برگزاری این نمایشگاه قرار ندارند بنابراین اهالی رسانه بزرگترین خدمت در حوزه اطلاع‌رسانی را برعهده دارند؛ علاوه‌براین سطح توقعمان را باید براساس ویژگی‌های نمایشگاه مجازی و ابعاد مختلف آن تنظیم کنیم؛ بنابراین پیش‌‌داوری نباید داشته باشیم. 

وی افزود: اتفاق دیگر نمایشگاه مجازی، برعهده گرفتن جریان توزیع کتاب از سوی شرکت ملی پست است که اقدام قابل توجهی محسوب می‌شود و البته بخش عمده موفقیت نمایشگاه به عملکرد این بخش وابسته است. اگر عملکرد مطلوبی را شاهد نباشیم، اعتماد عمومی از بین خواهد رفت البته با توجه به میزان آمادگی شرکت ملی پست، نمایشگاه خوبی در پیش خواهیم داشت.

لینک کوتاه : http://diyanatpub.ir/?p=241

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.